Indonesië deel 1 | Schema rondreis Indonesië Java, Bali, Nusa Lembongan

Indonesië rondreis bijgehouden via Polarsteps

Eind mei zijn wij na 10 jaar dromen eindelijk naar Indonesië gevlogen! Het was een geweldige 3-weekse rondreis door Java, Bali en Nusa Lembongan en we hebben enorm veel gezien, gedaan, gegeten. Omdat ik zelf nog best flink heb gezocht naar de beste route/het beste schema, heb ik besloten dit artikel te schrijven. Wellicht dat het mensen helpt bij het zelfstandig samenstellen van hun reis naar Indonesië, ik hoop het :)! Alle hotels heb ik geboekt via Booking.com.

In dit eerste artikel vertel ik in het kort hoe onze reis naar Indonesië eruit zag, in het volgende artikel zal ik schrijven over de totale kosten! Ook volgen er nog meerdere artikelen van alles wat we in Indonesië gezien, gegeten en gedaan hebben.

Week 1

Vrijdag 25 mei | Amsterdam, Nederland -> Jakarta, (Java) Indonesië

Om 05:00 gaat de wekker. Al vroeg in de ochtend komen we aan op Schiphol, mijn vader en broertje brengen ons en zwaaien ons uit. Van mijn moeder hebben wij gisteren al afscheid genomen. Om 12:05 vliegen we met Garuda Indonesia via een directe vlucht richting Jakarta. De vlucht gaat zo’n 13-14 uur duren.

Zaterdag 26 mei | Jakarta -> Bogor

Rond 07:00 komen we aan op Jakarta Airport. Onze verbazing was groot toen onze koffers naast een lege band op ons stonden te wachten, nergens beveiliging te bekennen haha. Daarna pakken we de Damri bus naar Bogor (halte: Botani Square) en verblijven we hier in het Ibis Styles Bogor Raya Hotel. Die dag gaan we naar de botanische tuinen in Bogor en bezoeken we Museum Zoologi. Ook avondeten we in deze tuinen.

Zondag 27 mei | Bogor -> Bandung

In het hotel regelen we een taxi en om 09:00 vertrekken we richting Bandung. 4 uur later komen we aan in Mogens Guesthouse. In Bandung blijken we Hollywoodsterren te zijn, we gaan dan ook vaak op de foto haha. We bezoeken de restaurantstraat, de Starbucks, de Grand Mosque (het is Ramadan, erg bijzonder!) en uiteindelijk eten we bij het restaurant Braga Permai.

Maandag 28 mei | Lembang

Gisteren hebben we een tour geregeld bij ons hotel, dus vandaag gaan we touren! Om 8.30 worden we opgehaald door Brata. We bezoeken de bijzondere Kawah Putih (zwavelmeer), daarna lunchen we bij een typisch Indonesisch restaurant. Zittend op de grond eten we de lekkerste gerechten en wassen we onze handen met hete thee. Wat een bijzondere ervaring! Extra leuk: Guan, een Maleisische jongen, reist vandaag met ons mee. Na het eten walsen we door de theeplantages en uiteindelijk eindigen we bij een glamping. Daarna zet Brata ons af bij hetzelfde restaurant als waar we gisteren hebben gegeten.

Dinsdag 29 mei | Bandung -> Pangandaran

Om 6.00 zitten we aan het heerlijke ontbijt daar we om 06.30 richting Pangandaran vertrekken. Deze rit duurde precies 5 uur, al hadden we zelf zo’n 7-8 uur verwacht (tip: kijk niet naar de tijden op Google Maps haha). Hier verblijven we in het Menara Laut Hotel, precies aan het strand. Die middag eten en drinken we wat, maken we een wandeling over het strand en chillen we voornamelijk.

Woensdag 30 mei | Pangandaran

In Pangandaran kun je de Green Canyon tour doen, blijkbaar een hele toffe, avontuurlijke tour. Echter kwamen wij naar Pangandaran om te chillen op het strand, dus dat gingen we ook doen. Daarbij gaan we nog genoeg doen haha. Deze ochtend gaan we er vroeg uit om de vissers aan het werk te zien op het strand, heel bijzonder om te zien! Ze halen de vis binnen en verkopen deze op het strand aan de lokale bevolking en eigenaren van kleine winkeltjes en restaurants. ‘s Avonds chillen we met een bananen smoothie bij het hotel en zien we de zonsondergang vanaf het strand.

Donderdag 31 mei | Pangandaran -> Yogyakarta

Om 7.15 vertrekken we met de taxi richting Yogyakarta, zo’n 7 uur rijden. Pfoe, best een stuk! We slapen veel tijdens onze taxiritjes, maar als we niet slapen genieten we van het straatbeeld. Heel interessant en soms zie je de leukste en gekste dingen. In Yogyakarta verblijven we bij Dusun Jogja Village Inn, een stukje paradijs in een drukke, toeristische stad. Dit is het beste hotel waar we ooit zijn verbleven! Gezien het al 15:00 is als we aankomen en de zon rond 18:00 alweer ondergaat, is het enige wat we vandaag doen relaxen en wat wandelen.

Week 2

Vrijdag 1 juni | Yogyakarta

Al vroeg, om 07.30, worden we opgehaald om een cycling tour te gaan doen door Yogyakarta. Dit hebben we geregeld via een agency in de straat achter ons. We kiezen voor de Imogiri Cycling Tour, allemaal geregeld door Yogyakarta Local Tours. We werden opgehaald door een superleuke chauffeur: Adid! Eerst maken we zelf een batik (erg leuk om te doen!) en daarna doen we de fietstour samen met Tari, een erg leuke dame! We fietsen door de natuur in de bloedhitte. Na 1-1,5 uur fietsen zwemmen we nog in een ijskoude beek, heerlijk! Bij terugkomst zijn onze batiks klaar om mee terug naar huis te nemen en krijgen we nog heerlijk Indonesisch avondeten. In het hotel boek ik een massage en gaan we daarna nog met de taxi naar de stad waar we op zoek gaan naar souvenirs.

Zaterdag 2 juni | Yogyakarta

Dit keer gaat de wekker om 3:30, wh00t! We krijgen een breakfast box mee vanuit het hotel. Ook deze tour hebben we ter plaatse geregeld via Yogyakarta Local Tours. Om 4.30 bekijken we de Borodobur met de zonsopgang. Rond 6.30 komen we daadwerkelijk aan bij de Borobodur Tempel. Dit was echt één van de mooiste bezienswaardigheden die we tijdens onze reis gezien hebben. De Borobodur is de grootste Boeddhistische tempel te wereld en het was voor mij dan ook een droom die uitkwam om deze in het echt te mogen zien! Daarna zijn we doorgereden naar de Prambanan, hier vind je juist weer Hindoeïstische tempels. Al met al was dit een hele leuke, culturele dag!

Zondag 3 juni | Yogyakarta -> Malang

Om 6.30 brengt de taxi (geregeld via het hotel) ons naar het treinstation van Yogyakarta. De tickets had het hotel voor ons geregeld. Om stipt 7.45 vertrekt onze trein naar Malang, een lange rit van 8 uur (!). Deze rit heb ik letterlijk geen seconde geslapen, Harry daarentegen.. Om 15:45 komen we aan in Malang. Een taxi brengt ons in 10 minuutjes naar het Cozy Boutique Guesthouse. Vanavond vroeg naar bed.

Maandag 4 juni | Malang

Vandaag een dagje Malang. Er bleek hier echter maar weinig te doen, op de Kampung Warna Warni na: een toffe regenboogwijk. Deze wijk was voorheen een sloppenwijk, maar door een studentenproject is dit helemaal opgeknapt en is dit nu een toeristische attractie. Erg leuk en fotogeniek (dus Insta mensen: hier moet je zijn 😉 ). De hele dag lopen we rond in de hitte en uiteindelijk eten we in de buurt van ons hotel. Via Google vind ik uiteindelijk het 06-nummer van Hendrik, hij kan morgen met ons de Bromo-tour doen. Dit was voor ons namelijk de reden om naar Malang te gaan en deze, toch wat saaie, plek niet over te slaan. We besluiten de zonsopgang te skippen en doen de ‘dagtour’.

Dinsdag 5 juni | Malang

Om 5.30 staan Hendrik ons al op te wachten. Na 2 uur rijden vervolgen we de weg in een jeep i.p.v. een taxi. Al gauw komen we aan bij een prachtig uitkijkpunt. Hier zien we de Bromo vulkaan aan de linkerkant en rechts daarvoor de Batok berg (betekenis: kokosnoot, tevens geen actieve vulkaan). Daarachter de derde grootste berg van Java, de Mahameru. Deze is wel actief, net zoals de Bromo. Vanuit hier rijden we door naar de Sahara die deze 3 vulkanen omringt. Na een barre tocht door het zwarte zand maken we de toch wel zware klim op de Bromo. Het uitzicht is indrukwekkend, we zien het ko(l)kende water in de vulkaan. Uiteindelijk zijn we om 10:30 terug bij de jeep en om 14:00 weer in ons guesthouse.

Woensdag 6 juni | Malang -> Kalibaru

Gisteren hebben we Hendrik gevraagd of hij een taxi wist naar Kalibaru, hij boodt aan zelf te rijden. Super lief! Om 07:00 haalt hij ons op en om 14:00 komen we na een rit van 7 uur aan in Kalibaru. Daar worden we hartelijk ontvangen door Aris, de manager van Guesthouse Rumah Senang. Dit guesthouse is van 2 Nederlanders die momenteel zelf met vakantie waren. We chillen de hele dag, fietsen wat rond en krijgen een surprise diner bij het hotel. De kamer is geweldig en we hebben het zwembad voor onszelf. Het uitzicht is echt heel mooi vanaf ons verblijf! Om 20:00 gaan we slapen, want de wekker gaat om 04:00 morgen.

Donderdag 7 juni | Kalibaru

Om 04:00 worden we opgehaald door tourguide Imam en chauffeur Eddy. Via het guesthouse hadden we vanuit NL al de tour naar de Kawah Ijen geboekt. De Bromo was een zware klim, deze bleek toch nog wat pittiger. Soms ging de weg 20% omhoog.  Na een klim van 3km komen we aan bij het felblauwe kratermeer van de Kawah Ijen, adembenemend! De mannen die hier werken tillen het zwavel vanuit de vallei de berg op en moeten ook 3km met 70-100 kilo zwavel op hun rug naar beneden/boven wandelen. Ook zien we hier wilde apen, super gaaf! Op de terugweg naar het hotel stopt Imam zo af en toe om ons nieuwe dingen te leren, zo laat hij ons verschillende koffiebonen zien die langs de weg staan. ‘s Middags zwemt Harry bij het hotel en schrijf ik mijn ansichtkaarten.

Week 3

Vrijdag 8 juni | Kalibaru -> Sukamade

In Nederland las ik over de mogelijkheid om schilpadjes uit te kunnen zetten in Sukamade. We regelden daarom vooraf de tour bij ons guesthouse daar dit lastig te regelen blijkt op locatie. Na een lange rit komen we aan in de jungle in Sukamade waar we om 20:00 met Imam naar het strand liepen. We vielen al gauw op het strand in slaap, liggend op de bamboematjes die Imam had meegenomen. Heerlijk om in slaap te vallen onder een heldere sterrenhemel met op de achtergrond het geluid van de golven. Helaas komt er geen grote schilpad aan land om haar eieren te leggen, pech! Om 0:00 gaan we naar bed.

Zaterdag 9 juni | Sukamade, Java -> Ubud, Bali

Om 6:00 maakt Imam ons wakker: we gaan babyschildpadjes uitzetten! Supergaaf!! Hier keek ik enorm naar uit. We krijgen een emmertje met schildpadjes en om & om, soms tegelijk, zetten we ze 15-20 meter vanaf de zee op het zand neer. Vervolgens rennen ze zo hard als ze kunnen naar de zee. De 15-20 meter doen ze zodat ze herinneren waar het strand is en ze de plek dus altijd terug kunnen vinden voor als ze zelf eieren willen leggen als ze groot zijn. Zo bijzonder!

Na het ontbijt pakten we onze spullen en trokken we weer met de jeep door de jungle. Na 4 uur rijden komen we aan in de bewoonde wereld, daar nemen we afscheid van Imam en Eddy en stappen we in bij Donny. Donny brengt ons namelijk naar Ubud, Bali! In totaal doen we er 11-12 uur over (Sukamade naar Ubud). De langste rit ooit, haha. Bijna net zo lang als onze heenvlucht, bizar!

Op Ubud verblijven we in Green Field Hotel and Restaurant, een erg mooi hotel! De hele avond doen we niets meer.

Zondag 10 juni | Ubud

Helaas regen, regen en nog eens regen. Gelukkig was het droog toen we aankwamen bij de Tegalalang rijstvelden. Na 3 uur wandelen, foto’s maken en kapot gaan van de hitte (benauwd!!!!) stappen we de superkoude taxi weer in. We zweten ons een ongeluk, haha. Daarna rijden we door naar de Tanah Lot (Hindoetempel in de zee), een uurtje rijden nog. Deze bleek niet zo bijzonder te zijn als we hoopten, dus we kijken wat rond en relaxen vooral. Wel is het eb, dus je kunt helemaal naar de Tanah Lot toelopen. Als het vloed is ligt de tempel in de zee, dat is best gaaf! Helaas blijft het die dag regenen, dus we gaan op tijd naar bed.

Maandag 11 juni | Ubud

Vandaag is het erg benauwd, maar gelukkig wel droog! De hele dag zijn we op pad geweest voor souvenirs, wat best lastig bleek. Gelukkig vinden we er toch nog een aantal. Terug bij het hotel boek ik nog een heerlijke massage en chillen we de hele avond met drankjes, eten en muziek.

Dinsdag 12 juni | Ubud -> Nusa Lembongan (eiland)

Vanuit ons hotel regelden we gisteren een chauffeur welke ons bij Sanur kon afzetten. Om 8.45 haalde hij ons op, om 9.15 stonden we bij de haven. Daar pakken we de boot naar Nusa Lembongan, de tickets hiervoor regelden we wederom bij ons hotel in Ubud. Na een half uurtje varen komen we aan in het paradijs, heerlijk!!! De hele dag liggen we in de zon, in het water, in de zon, in het water enzovoort. Geweldige chilldag!

Woensdag 13 juni | Nusa Lembongan

Voor vanochtend hebben we een tour geboekt: snorkelen met, hopelijk, o.a. manta roggen! Deze regelden we via ons hotel (Sanghyang Bay Villas). Met een bootje varen we met andere reizigers richting Nusa Penida waar we een manta in het wild zien zwemmen, super gaaf! Daarna snorkelen we nog op verschillende plaatsen, heel leuk om te doen. En daarbij is het koude water echt heerlijk in die hitte, haha. Na 3/4 uurtjes keren we terug naar het hotel waar we wederom de hele dag in de zon liggen. Dit willen we iedere dag wel! Vanavond barbecueën we op het strand bij een restaurantje, een tof ideetje van Harry. Die avond vraagt hij mij ten huwelijk bij ons huisje, natuurlijk zei ik JA! Onze vakantie kan nu niet meer stuk!!!

Donderdag 14 juni | Nusa Lembongan

Vandaag zijn we 10 jaar samen en dus een paar uurtjes verloofd, heerlijk! We doen een wandelingetje over het eiland en de rest van de dag genieten we van de zon aan ons zwembad. Beste dag ever en helaas ons laatste dagje alweer!

Vrijdag 15 juni | Nusa Lembongan -> Denpasar, Bali -> Jakarta, Java

We nemen afscheid van Nusa Lembongan, helaas! Al vroeg in de ochtend keren we met de boot terug naar Sanur. Daar worden we met de taxi naar Denpasar Airport gebracht waar we om 17:30 een binnenlandse vlucht (Garuda Indonesia) nemen naar Jakarta Airport. Vanaf daar nemen we diezelfde avond nog om 22:45 de vlucht terug naar Amsterdam (ook weer Garuda Indonesia).

Zaterdag 16 juni | Amsterdam

Gelukkig is álles goed verlopen en komen we rond 07:30 he-le-maal gesloopt aan op Schiphol. Vanaf daar pakken we de trein naar Dordrecht en ploffen we thuis neer.

Wát een ge-wel-dige reis hebben wij gehad, we zouden het zo weer overdoen!! En mocht je erover nadenken om eenzelfde reis te maken, regel het dan gewoon lekker zelf. Via een reisbureau zouden we voor dezelfde reis €6000 euro kwijt zijn, wij deden het voor ongeveer de helft hiervan. Daarom binnenkort een artikel over de kosten van onze reis, zodat je weet waar wij ons geld aan uit hebben gegeven. Ook volgen nog reviews per hotel en excursie.

Ben jij weleens in Indonesië geweest?

Veel liefs, Stephanie <3

Dit artikel bevat affiliate links. Wat dit betekent lees je hier.